A Different Existence

A Collection that shows the elegance of Japan, combined with elements and structures of workwear. This unusual combination introduces us today’s exoticism. The daydream about a different existence.

 

 

“Terwijl ik over Kyoto heen keek moest ik toegeven dat mijn eerste bezoek aan Japan – Ik ben later herhaaldelijk terug geweest – me meer deed dan ik had gedacht of gewild. Japanners hebben oog voor twee dingen die ik belangrijk vind, afwerking en detail. De esthetiek van het land was overdonderend.”- Fong Leng.

 

Dit is een quote uit Fong Leng haar eigen geschreven boek. Hier heel positief over Japan, Maar eerder beschreef zij dat zij door haar schaarse kennis van het land en ook mede door haar Chinese vader – die niet positief sprak over Japanners – zij zelfs een hekel had aan het land. Dit is een opvallende plotselinge wending in het boek. Enerzijds bestond er een haat voor het land waarna dit dus omsloeg naar verheerlijking. Veel van Fong Leng haar kunstwerken werden hierna op de Japanse technieken en hiërarchie gebaseerd. 

 

Voor het verheerlijken is een naam. Exotisme (het hebben van een voorkeur voor het vreemde). Ook bestaat er het Oriëntalisme, een term voor de dominante westerse opvatting van de Oriënt, oftewel het Oosten in culturele zin. In het Oriëntalisme is altijd sprake van een verborgen macht, waarbij het Oosten ondergeschikt wordt gemaakt aan het Westen. Van deze term was voor het eerst sprake in 1978, Maar nog steeds speelt dit een grote rol in de samenleving. 

 

De Collectie A Different Existence brengt Japan en het Westen samen en wil de stereotypes over Japan tegengaan. Dit door de elegante traditioneel Japanse silhouetten samen te voegen met iets wat overal ter wereld overeenkomt, namelijk uniformen. De vormen en constructies van de collectie zijn gebaseerd op de kimono en het Samurai kostuum samen met elementen van workwear. 

 

In de outfits worden letterlijk de twee contrasten geconnect door workwear banden en riemen. Er zit veel gelaagdheid in afgeleid van het samurai kostuum. Daarbij veel doorgestikte zakken en verstevigde elementen. Ook veel onderdelen wat voor bescherming dient wat een overeenkomst was tussen de samurai kleding en de uniforms. Zo komen elegantie en geometrie samen. 

 

In de collectie worden traditionele kimono’s gerecycled. Deze mooie zijde stoffen vormen een contrast met. stevige stoffen als een cotton twill.. Ook worden materialen verstevigd door matelassé en gebruik ik 100 procent polyester wat zo weer hergebruikt kan worden, voor het sublimeren van de prints. 

 

 

 

 

Photographers:

Yorinde Yulan en Jaap Beyleveld

 

Designer:
Tessa Miserus
Photography:
Yorinde Yulan & Jaap Beyleveld
Date:
2019
Date: